Bazy danych to integralna część większości dzisiejszych przedsiębiorstw. Co za tym idzie, od skutecznego zarządzania bazą w dużej mierze zależy to, czy dana firma osiągnie zamierzone cele biznesowe.

Najprostsza odpowiedź na pytanie, jakie są zalety właściwego zarządzania bazą jest więc następująca: korzyścią jest zwiększenie efektywności działań przedsiębiorstwa i wyższe zyski. W jaki sposób jednak dobrze zarządzana baza wpływa na kształtowanie się przychodów firmy? Nie ma jednej, łatwej odpowiedzi na to pytanie.

Baza jest często podstawą rozbudowanej struktury IT firmy, a od jej właściwego funkcjonowania zależy zarówno dobro klientów, ich zadowolenie z usługi jak i szybkość, z jaką dana usługa może być wykonana. Najlepiej omówić tę kwestię na przykładzie.

Załóżmy, że prowadzisz klub fitness. Takie kluby z reguły bazują na klientach wykupujących karnety, a więc posiadają bazę klubowiczów.

W bazie zapisane są niektóre dane osobowe klientów, a także informacje dotyczące opłat za wizyty w klubie, czasem też dodatkowe informacje – np. czy dany klient brał udział w konkretnych zajęciach lub korzystał z takiej czy innej promocji.

Te ostatnie informacje pomagają w kierowaniu do każdego klienta odpowiedniej oferty. Sprawnie działająca baza pozwoli więc na szybką weryfikację klientów, stworzenie programów lojalnościowych czy kierowanie nowych propozycji do właściwych odbiorców.

Klient może natomiast wygodnie korzystać z klubu, dzięki szybkiej weryfikacji jego tożsamości i wniesionych opłat.