To, co rośnie w ziemi i jest jadalne dla człowieka warto uwzględniać w diecie – to już ustaliliśmy. Osoby w każdym wieku oprócz ziemniaków czy makaronów powinny również spożywać możliwie duże ilości kasz oraz ryżu. Zwłaszcza kasze są wysoko cenione przez ekspertów, ponieważ zawierają bardzo duże ilości soli mineralnych, a także witamin i białka. Na rynku najłatwiej kupić w tej chwili dwie odmiany kasz – jęczmienną oraz gryczaną. Pierwsza jest najtańsza i najbardziej neutralna w smaku.

Doskonale komponuje się z sosami oraz różnymi gatunkami mięsa. Zwykle od niej zaczyna się oswajanie dzieci z tym rodzajem żywności. Jest ona także ważnym składnikiem jednej z najsmaczniejszych polskich zup, czyli krupniku. Drugą pozycję na liście cenionych w kraju kasz zajmuje odmiana gryczana. Ma ona ciemniejszy, brązowy kolor, większe ziarna z tendencją do rozsypywania się, a także specyficzny orzechowy posmak.

Sprawdza się świetnie jako dodatek do gulaszu, a także baza do zdrowych i smakowitych sałatek. Należy ją nieco dłużej gotować niż jęczmienną siostrę, a smakosze lubią, gdy jest lekko twardawa. Jej cena jest stosunkowo niska, a łatwa dostępność w sklepach dyskontowych sprawia, że sięga po nią coraz więcej konsumentów. Za królową kasz, nie zawsze docenianą, uchodzi kasza jaglana. To ona zawiera najwięcej cennych witamin, dobrze wpływa na perystaltykę jelit i jest łatwo przyswajalna.

Jej wadą jest lekka goryczka, którą można zredukować do minimum poprzez płukanie i wstępne obgotowanie z wylaniem wody.